3.1 Charakteristika didaktiky informatiky
Didaktika informatiky a výpočtovej techniky patrí medzi relatívne mladé vedné odbory. Nadväzuje na pedagogické a didaktické disciplíny a tiež na veľmi rýchle a dynamický sa rozvíjajúce odbory z oblasti informačných a komunikačných technológií (ICT- Information and Communication Technology). Tieto moderné technológie stále viac zasahujú do nášho bežného života. Jednoznačne sa dá povedať, že odbory zaoberajúce sa získavaním, spracovaním, triedením, ukladaním a zabezpečovaním informácií a dát sa dostávajú do popredia záujmov. Dynamické zmeny a množstvo nových poznatkov oblasti ICT jednoznačne vedie k potrebám spracovávať čo najlepší spôsob predávania nových vedomostí, poznatkov a skúseností.
Didaktika informatiky a výpočtovej techniky patrí medzi odborne didaktiky, nadväzuje na poznatky z obecnej didaktiky a ďalších pedagogických a psychologických disciplín, ale taktiež na poznatky získané z oblasti informačných a komunikačných technológií. Nejedná sa teda o čistú pedagogickú vednú disciplínu, ale ide o obor „hraničný“, integrujúci v sebe poznatky didaktickej, pedagogickej i odbornej oblasti ITC. Vzhľadom k tomu, že informačné a komunikačné technológie sa intenzívne vyvíjajú za relatívne veľmi krátku dobu, je aj didaktika tohto odboru relatívne mladá a menej preskúmaná. Môže však stavať na poznatkoch získaných z iných didaktík a obecných pedagogických disciplín. Ako u každej vedeckej disciplíny, môžeme aj u didaktiky definovať tri základné rysy
- predmet skúmania
- ucelený systém základných kategórií
- systém výskumných metód