1.3 Vzťah didaktiky k iným vedám
Didaktika je transdisciplinárna veda, to znamená, že spolupracuje s inými pedagogickými vedami. Čerpá z histórie pedagogiky a školstva, úzky je vzťah didaktiky a teórie výchovy.
Metodológia pedagogiky poskytuje didaktike rôzne výskumné metódy, využívaním ktorých skúma rôzne didaktické javy. Didaktika ako veda spolupracuje s inými vedami. Jej vzťah k iným vedám:
- filozofia a didaktika
Vyučovací proces je z pohľadu žiaka poznávacím procesom. Pre didaktiku má význam tá časť filozofie, ktorá sa zaoberá teóriou poznania, čiže gnozeológiou. Tá poskytuje didaktike teoretický základ, ktorý možno aplikovať na vyučovací proces.
- psychológia a didaktika
Jednotlivé psychologické disciplíny (všeobecná psychológia, vývinová psychológia, pedagogická psychológia) poskytujú didaktike základ pre riešenie otázok súvisiacich s psychickými poznávacími procesmi. Poznatky vývinovej psychológie sa aplikujú pri výbere učiva z hľadiska jeho primeranosti veku dieťaťa, pri výbere metód práce učiteľa a podobne. Poznamenávame, že aj psychológia čerpá z didaktiky – skúma, ako vyučovanie pôsobí na psychiku ľudskej osobnosti.
- sociológia a didaktika
Sociológia je veda o spoločnosti, o jej sociálnom zložení, vnútornom rozvrstvení a pod. Škola a triedy sú tiež skupiny v ktorých pôsobia určité spoločenské zákonitosti ako je napríklad vytváranie spoločenstva triedy – kolektívu, vzťahy medzi žiakmi v triede, medzi triedami a podobné.
- kybernetika a didaktika
Kybernetika sa zaoberá všeobecnými princípmi riadenia a prenosu informácií o živých a neživých organizmoch. Hovoríme vždy o riadiacej a riadenej zložke, medzi ktorými je vzájomný vzťah. Poznatky kybernetiky možno aplikovať aj vo vyučovacom procese. Poznatky kybernetiky sa využívajú tiež pri programovom vyučovaní.
- logika a didaktika
Logika je veda o formálnej stránke a o vývine poznávacích postupov uskutočňovaných myslením a spravidla vyjadrovaných v jazyku. Možno povedať, že je to veda o formách správneho myslenia. Poznatky o základných formách myslenia, ktorými sú pojem, súd, úsudok a zovšeobecnenie - sú základnou požiadavkou na prácu každého učiteľa. Všetka činnosť učiteľa, každá vyučovacia hodina, musia mať logický aspekt vedúci k pochopeniu poznávanej skutočnosti.
- hygiena a didaktika
Hygiena je vedou o ochrane, udržiavaní a podmienkach zdravia. Poznatky z biológie a hygieny je potrebné rešpektovať aj v didaktike a uplatňovať vo vyučovacej praxi (osvetlenie tried, farba tabule, výška stoličiek a lavíc, teplota v triede atď.). Uvedené činitele majú vplyv na priebeh vyučovacieho procesu a pôsobia na zdravotný stav žiakov. Psychohygiena sa zaoberá duševnou hygienou žiakov. Tá závisí od dobre zostaveného rozvrhu hodín, od počtu hodín v týždni, od striedania predmetov a pod. (Petlák, E.)