Choď na obsah Choď na menu

1.3 Vzťah didaktiky k iným vedám

11. 12. 2016

Didaktika je transdisciplinárna veda, to znamená, že spolupracuje s inými pedagogickými vedami. Čerpá z histórie pedagogiky a školstva, úzky je vzťah didaktiky a teórie výchovy.

Metodológia pedagogiky poskytuje didaktike rôzne výskumné metódy, využívaním ktorých skúma rôzne didaktické javy. Didaktika ako veda spolupracuje s inými vedami. Jej vzťah k iným vedám:

  1. filozofia a didaktika

Vyučovací proces je z pohľadu žiaka poznávacím procesom. Pre didaktiku má význam tá časť filozofie, ktorá sa zaoberá teóriou poznania, čiže gnozeológiou. Tá poskytuje didaktike teoretický základ, ktorý možno aplikovať na vyučovací proces.

  1. psychológia a didaktika

Jednotlivé psychologické disciplíny (všeobecná psychológia, vývinová psychológia, pedagogická psychológia) poskytujú didaktike základ pre riešenie otázok súvisiacich s psychickými poznávacími procesmi. Poznatky vývinovej psychológie sa aplikujú pri výbere učiva z hľadiska jeho primeranosti veku dieťaťa, pri výbere metód práce učiteľa a podobne. Poznamenávame, že aj psychológia čerpá z didaktiky – skúma, ako vyučovanie pôsobí na psychiku ľudskej osobnosti.

  1. sociológia a didaktika

Sociológia je veda o spoločnosti, o jej sociálnom zložení, vnútornom rozvrstvení a pod. Škola a triedy sú tiež skupiny v ktorých pôsobia určité spoločenské zákonitosti ako je napríklad vytváranie spoločenstva triedy – kolektívu, vzťahy medzi žiakmi v triede, medzi triedami a podobné. 

  1. kybernetika a didaktika

Kybernetika sa zaoberá všeobecnými princípmi riadenia a prenosu informácií o živých a neživých organizmoch. Hovoríme vždy o riadiacej a riadenej zložke, medzi ktorými je vzájomný vzťah. Poznatky kybernetiky možno aplikovať aj vo vyučovacom procese. Poznatky kybernetiky sa využívajú tiež pri programovom vyučovaní.

  1. logika a didaktika

Logika je veda o formálnej stránke a o vývine poznávacích postupov uskutočňovaných myslením a spravidla vyjadrovaných v jazyku. Možno povedať, že je to veda o formách správneho myslenia. Poznatky o základných formách myslenia, ktorými sú pojem, súd, úsudok a zovšeobecnenie - sú základnou požiadavkou na prácu každého učiteľa. Všetka činnosť učiteľa, každá vyučovacia hodina, musia mať logický aspekt vedúci k pochopeniu poznávanej skutočnosti.

  1. hygiena a didaktika

Hygiena je vedou o ochrane, udržiavaní a podmienkach zdravia. Poznatky z biológie a hygieny je potrebné rešpektovať aj v didaktike a uplatňovať vo vyučovacej praxi (osvetlenie tried, farba tabule, výška stoličiek a lavíc, teplota v triede atď.). Uvedené činitele majú vplyv na priebeh vyučovacieho procesu a pôsobia na zdravotný stav žiakov. Psychohygiena sa zaoberá duševnou hygienou žiakov. Tá závisí od dobre zostaveného rozvrhu hodín, od počtu hodín v týždni, od striedania predmetov a pod. (Petlák, E.)