1.2 Odborná didaktika
Pokrýva teoretickú prípravu budúcich učiteľov v metodickej oblasti. Hlavnou úlohou je formátovať osobnosť budúcich učiteľov v okruhu nasledovných 5 kompetencií:
- Didaktická kompetencia
- spočíva v schopnosti modifikovať učebný obsah zo statickej podoby učebných osnov, plánovať a riadiť výchovno- vzdelávací proces, správne a vhodne voliť aktivizujúce metódy a formy vo vyučovaní, pohotovo reagovať na chyby a nedostatky vo vedomostiach, spôsobilosť pracovať s učebnicou a odbornou literatúrou, správne formulovať otázky, vzbudzovať záujem žiakov o učenie atď.
- Komunikačná kompetencia
- spočíva v schopnosti pohotovo nadväzovať kontakt so žiakmi, viesť s nimi dialóg, v schopnosti empatie, ktorá je dôležitá napríklad z hľadiska chápania príčin správania sa jednotlivých žiakov, v správnej formulácii myšlienok, v pozitívnom (negatívnom) vyjadrení citov a podobne
- Diagnostická kompetencia
- spočíva v spôsobilosti hodnotiť výkon žiaka, vedieť analyzovať chyby v jeho výkonoch, individuálne pristupovať k problémovým žiakom ale aj žiakom talentovaným. Vo výchovno- vzdelávacích otázkach vychádzať z poznania konkrétneho žiaka a hľadať čo najobjektívnejšie hodnotenie
- Organizačná kompetencia
- spočíva v schopnosti riadiť a zabezpečovať spoluprácu s rodičmi, s členmi učiteľského zboru, výchovnými a kultúrnymi inštitúciami ale aj v organizovaní práce na vyučovaní aj mimo neho
- Socio- profesijná kompetencia
- spočíva v systematickom sebazdokonaľovaní, v štúdiu nových trendov vo výchove a vzdelávaní, vo využívaní najnovších poznatkov pedagogickej i odbornej vedy v práci, v systematickom rozvíjaní vlastného kultúrneho rozhľadu, v triede a škole vedieť reagovať na mimoriadne situácie a uvedomovať si svoju rolu v spoločnosti (Beňačka J.)