Choď na obsah Choď na menu

1 Didaktika

Didaktika pochádza z gréckeho slova ,,didaskein", čo v preklade znamená učiť. Didaktika je taktiež nazývaná teóriou vyučovania a je súčasťou pedagogiky. 

J. A. Komenský ako prvý rozpracoval didaktiku v diele Didactica Magna, toto dielo sa dodnes považuje za prvé veľké dielo modernej pedagogiky. V tomto diele Komenský podáva rozsiahly návod na vyučovanie a výchovu a poúča, že didaktika znamená umenie vyučovať, umenie ako učiť všetkých všetkému. Komenský taktiež sformuloval didaktické zásady, obzvlášť názornosť, sústavnosť. Zaoberal sa v nej aj výchovnými problémami. (Čapková, D.)

V priebehu histórie sa menil obsah pojmu didaktika. Na Komenského myšlienky nadväzovali pedagógovia J. J. Pestalozzi a A. Diesterweg, chápali didaktiku ako otázky teórie vyučovania a budovali ju na zásade prirodzenosti. Na dlhú dobu školskú prax a didaktiku ovplyvnili názory J. F. Herbarta. Koncom 19. storočia vznikli v niektorých štátoch pedagogické teórie, ktoré sa v didaktike prejavili v prakticizme pri výbere učiva a v zdôrazňovaní jeho mechanického nácviku. Tieto teórie sú spojené zvlášť s menom amerického psychológa E. L. Thorndika a s menom pedagóga J. Dewey. 

Pojem didaktika sa zaoberá pojmom a podstatou vyučovania,  jeho cieľmi a obsahom, vyučovacím procesom a jeho zásadami, organizačnými formami, metódami a postupmi vo vyučovaní. Didaktiku je možné taktiež nazvať ako teóriu vzdelávania a vyučovania. Študuje obecné zákonitosti vyučovania, charakteristické pre všetky školné vyučovania. Didaktika je teóriou rozumovej výchovy a teóriou vzdelávania. 

Didaktika ako čiastkový odbor pedagogiky skúma zákonitosti vyučovania ako prostriedku vzdelávania a výchovy v škole. Odvodzuje svoje poznatky zo všeobecných zákonitostí vzdelávania a výchovy a tiež skúma samostatne problémy spoločné pre vyučovanie všetkých vyučovacích predmetov. (Brďková, M.)